Interessert i data og usikker på studievalg - Forum

01.09.2011 00:00   Anonymt medlem
Hei! Jeg er 18 år nå og går siste året på videregående, jeg går realfagslinja med fysikk og r2, dette fordi da kan jeg bli det meste. Jeg elsker data, og det er min store hobby. Jeg er ikke særlig god, men elsker alt som har med data og gjøre, for det meste bruker jeg tiden på spill. Jeg vil bli dataingeniør eller noe liknende, men er ikke helt sikker enda! min store drømm er NTNU, trondheim. Jeg har også lyst til å jobbe med sikkerhet, kanskje innenfor politiet. Liker det å hindre folk fra å gjøre ulovlige ting på nett! Jeg ligger på rundt 4 i snitt på skolen, og er usikker på om det er bra nok for NTNU. Men mitt spørsmål her er: Hva må jeg kunne før jeg begir meg ut på noe slikt som en master i dataingeniør eller liknende? Krever skolen at jeg kan det og det, eller at jeg har gått visse kurs? For jeg er ganske blank innenfor områder som programmering, mm. Lurer også på, hvis jeg ikke kommer inn på NTNU, hvilke andre skoler tilbyr noe av den samme kompetansen, som også er kjente og gode skoler. Vil helst ha et sted hvor jeg kan komme inn i et godt studentmiljø, noe jeg sikkert kan gjøre alle steder, men har hørt så mye godt om Trondheim. Bor selv i Oslo, men har ikke noe i mot å flytte! Noen ideer?

Svar: Interessert i data og usikker på studievalg
01.09.2011 00:01   Anonym

Hei!

Veldig lurt av deg å ta fysikk og R2! Det femårige masterprogrammet i datateknikk (Sivilingeniør) på NTNU krever for eksempel at studentene har R1, R2 og Fysikk 1, så valget ditt gjør at du kvalifiserer til opptak her. De krever også at du har karakteren 4 eller bedre i R2, noe det kan høres ut som du har. Skolen krever ingen forkunnskaper bortsett fra disse kvalifikasjonskravene, så det at du er interessert i data er et mer enn godt nok utgangspunkt.

Høsten 2010 lå imidlertid opptaksgrensen på 49 (ordinær) og 49,2 (primær), så det er sannsynlig at snittet blir over fire også neste år. Dersom du ikke kommer inn på denne mastergraden, tilbyr NTNU en rekke andre utdanninger som passer ditt interessefelt. Vårt tips er derfor å kontakte studiestedet du er interessert i. Se her for kontaktinformasjon.

Foruten NTNU finnes det også mange andre utdanningsinstitusjoner som tilbyr liknende utdanninger. Vi har gjort følgende søk for deg:

Lykke til!


Finn utdanninger innen kategorien