Forkurs eller fagskole før bachelor - Forum

31.07.2012 14:36   Kristian Auestad

Hei!

Jeg er en automatiker som skal ta videreutdanning neste år. Planen er å ta bachelor grad innen automasjon på Høyskolen i Bergen. Dilemmaet jeg står ovenfor er som følger:

- 1år forkurs deretter 3 år bachelor grad eller – 2 år på teknisk fagskole deretter 2år på høyskolen for å oppnå bachelorgraden min. Jeg vet at begge veiene er mulige i Bergen, men lurer på hvilken som er lettest/kan gi meg en fordel på bachelor studiet. Er det noen som er erfaringer eller innsyn på dette?

På forhånd, tusen hjertelig!


RE: Forkurs eller fagskole før bachelor
07.08.2012 11:32   Studentum

Hei Kristian

Jeg har ikke selv erfaring med automasjon, men har noen generelle betraktinger fra min egen utdannelse:

Personlig gikk jeg rett i fra en teoretisk bachelor til en teoretisk mastergrad på Universitetet. På mastergraden var det derimot flere som hadde en praktisk utdanning fra før og ikke den teoretiske som jeg hadde.

Når pensum derfor var teoretisk, ble det enklere for meg enn for de med praktsik utdanning. De med praktisk utdanning hadde i andre sammenhenger en fordel med å gjøre teori om til praksis og mulighet for å få andre jobber enn det jeg hadde etter utdanningen.

I ditt tilfelle vil jeg derfor tro at en fagskoleutdanning vil kunne gi deg mer forankring i den praktiske hverdagen til automatører, og kanskje andre jobbmuligheter for fagskoler er ofte kjent for å ha god forbindelse til jobbmarkedet. Et år med påbygg og ta en 3 år bachelor vil jeg kanskje tro er enklere fordi du da kommer deg inn et tankesettet de har på Høgskolen og du har med deg de samme studiekameratene.

Hva som passer deg er opp til deg selv, kanskje andre også har noen tips?

MVH

Studentum


Finn utdanninger innen kategorien