Hej. Jeg planlegger å flytte til Norge og bosette meg. Med meg har jeg en bachelorgrad i jus fra et dansk universitet. Er det mulig for meg, at optages på en kandidat/masteruddannelser i Norge med en dansk bachelorgrad i jus; og hvilke? Vil mine jobbmuligheter i Norge være dårligere end de norske kandidaterne? Et alternativ for mig, kan være å starte på en ny utdanning i Norge. Det kan f.eks. være en utdanning, som omhandler naturgeografi(?) eller studievejledning/rådgivning. Jeg har oppholdt meg mye i Norge og er kjent med språket fordi min far er norsk (i Danmark). Med vennlig hilsen Martin Hansen
Bachelorgrad i dansk jus - Forum
Vanligvis skal det absolutt være mulig å søke på en master i Norge, selv om man har bachelorgraden sin fra Danmark eller et annet land! ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) gjør det lettere å sammenlikne karakterer på tvers av land, og så lenge du har 180 "credits" (studiepoeng) og oppfyller de andre opptakskravene på ønsket masterutdanning, står du helt fritt til å søke!
Masterutdanningene i jus er imidlertid som regel 5-årige, integrerte utdanningsløp. Jeg er derfor litt usikker på hvor lett det er å hoppe rett inn i 4. år, men anbefaler deg å høre med universitetet du vil studere ved. Norges lover er jo dessuten en stor del av jus-faget, så det er ikke sikkert de danske lovene du har studert er direkteoverførbare. Men ta kontakt med universitetet direkte, så kan de svare deg!
Her finner du ulike mastergrader i jus (rettsvitenskap) i Norge
Lykke til!