Videregående i storbritannia/utlandet - Forum

21.02.2016 00:23   Thomas D.
Heisann! Jeg går folkehøgskole, og tenker å fullføre den videregående utdanningen min. Jeg har allerede gått et år på Service og samferdsel, og det neste valget blir klart IKT-servicefag, eller eventuelt gå studiespesialisering VG1 og VG2. Etter å ha gått folkehøgskole i snart et år, kjenner jeg at jeg har lite lyst å flytte tilbake til vanlig skole uten internat og det å bo så tett. Jeg elsker å bo med andre og treffe nye mennesker, så jeg satt litt på tanken om å studere i storbritannia. Etter det jeg har erfart er folk generelt hyggelige (slik kulturen er), og det er relativt vanlig med internatskoler der i forhold til Norge. Hvordan er det med å få et godkjent skoleår på yrkesfaglig i storbritannia? Er det mulig å gå det vi kaller VG2 der, selv om jeg er et år etter skjema? Jeg prøvde å søke opp studiesystemene i storbritannia, og slik jeg forstod det, må man være så og så gammel for de forskjellige klassene man går i. Hvis jeg velger å gå VG1 om igjen på studiespesialisering, vil det da være samme problem som spesifisert over, at det rett og slett er umulig, fordi jeg er for gammel? Jeg fyller 18 om 3 måneder, for info. Og så sist men ikke minst; hvordan gjøres dette med lånekassen, og vil året kunne godkjennes ift. det å søke på universitet/høyskole senere? Jeg vet jeg sannsynligvis ikke vil få stipend, men kan jeg få lån, selv om skoleåret ikke er godkjent innenfor lånekassen? Jeg har jobb, så å tjene store deler av pengene for et skoleår blir ikke et problem, og jeg bor også fortsatt med mine foreldre, så jeg har ingen utgifter. Er det eventuelt noen andre engelsktalende land som kunne vært alternativer, hvis ikke storbritannia er aktuelt? Hvis ikke engelsktalende, kunne Japan også vært et interessant sted å studere, men jeg kan ingenting om deres skolesystemer. Takk!

Finn utdanninger innen kategorien