En termin i utlandet - Forum

07.06.2012 08:52   Mariell

(Det skjedde noe teknisk feil med innlegget som Mariell skrev tidligere, jeg har prøvd å gjenskape spørsmålet hennes her ut i fra hukommelse)

Hei

Jeg er ferdig med VGS nå til sommeren og ønsker å ta lærerutdanning på UiA. Før det ønsker jeg å reise.

  • Må jeg ha exphil og exfac for å studere på universitet?
  • Er det mulig å ta exphil og exfac i utlandet?
  • Hvordan påvirker det mine studier i Norge om jeg tar exphil og exfac i utlandet?

Det er mye forskjellig informasjon på nettet, og veilederne på skolen vet ikke så mye om studier i utlandet. Er det noen som har erfaring og vet noe mer om dette?

Tusen takk for all hjelp

MVH

Mariell


RE: En termin i utlandet
07.06.2012 09:01   Studentum

Hei Mariell

Håper det ikke ble noen problemer ut i fra de tekniske problemene. Om du ønsker kan du prøve å poste et nytt innlegg. Jeg svarer så godt jeg kan på dine spørsmål, og håper kanskje du kan få svar fra andre også :)

Først syntes jeg det er en god ide å reise til utlandet før eller under studiene dine. Studier i utlandet har jeg erfaringer med selv, og vil virkelig anbefale.

  • Ja det ofte slik at du må ha exfil og exfac for å bli ferdig med en grad på universitet i Norge. Mye av det du lærer på disse fagene er det samme du lærer av å reise til utlandet, derfor er det en god kombinasjon.

  • Derfor er det en god ide å ta fag som exfil og exfac i utlandet, derfor er det flere aktører som tilbyr exphil og exfac studiene i utlandet som vil bli godskjent i Norge. Ofte samarbeider disse aktørene med norske universitet, og du får vitnemål fra det norske universitetet.

  • Du lurte på hvordan det vil påvirke dine studier i Norge om du tar et semester i utlandet. Antageligvis vil du kunne fortsette i Norge som om du var med på exphil og exfac undervisningen i Norge. Antageligvis må du søke om å få det godskjent på ditt universitet, men det er bare å snakke med studieveileder på fakultetet du har tenkt å gå så får du nok hjelp med det.

  • Hvordan du løser "problemet" med at du ikke tar exphil og exfac sammen med resten av studie er opp til deg. For å få en bachelorgrad må du fylle visse kriterier ved universitetet. Blant disse er at du må ta 180 studiepoeng. Disse studiepoengene består ofte av ulike fag på ca 5-10 studiepoeng. Exphil og exfac er normalt 20 studiepoeng til sammen. Da har du 160 studiepoeng igjen. Du kan velge å følge de andre sitt studieløp og dermed ha færre studiepoeng enn dine medstudenter i noen semestre. Eventuelt kan du fylle ut "tomrommene" med ekstrafag og ta til sammen 200 studiepoeng. Du kan "flytte" fag i bacheloren slik at du siste semester bare har 10 studiepoeng (kanskje det vil gi deg ekstra god tid å jobbe med en bachelor).

  • Du spør om det eventuelt er mulig å ta 30 studiepoeng i utlandet (hvor de siste 10 er lærerrelevant). På det søket jeg har gjort høyere opp vises det resultetar hvor det for eksempel står exphil/exfac/kulturstudier. I stedet for kulturstudier kan det være et språkfag eller liknende. Flere av disse fagene kan bli en del av din bachelor (fordi mange bachelorgrader har valgfrie emner, eller skal du for eksempel bli engelsklærer, er engelsk et relevant fag).

Dette ble mye tekst, men det var mange og gode spørsmål også, håper det hjelper.

MVH

Studentum

 

 

 


Finn utdanninger innen kategorien