Restplass og ta opp fag - Forum

06.07.2012 14:48   Vilde Marie Hoem

Jeg er usikker på om jeg kommer inn på skolen jeg har lyst til å komme meg inn på, i Trondheim.

Så hvis det ikke går, så vil jeg ta opp fagene norsk, nynorsk og historie, for å forberede karakterene mine enn det de er.

Er det slik at jeg må ta opp 2 år og ikke 1 år? Det er bare det siste året jeg vil gjøre forandringer med. Og koster det noe å gjøre det gjennom Sonans? Og koster det noe, eller får en stipend?

Jeg finner ikke noe informasjon om dette og hvordan jeg kan kontakte den skolen i Trondheim for eksempel?

Eller om jeg skal melde meg inn.

Kunne trengt litt mer spesifikk informasjon (detaljert som mulig)

MVH

Vilde Marie


RE: Restplass og ta opp fag
06.07.2012 14:51   Studentum

Hei Vilde Marie

Jeg vil prøve å svar så godt jeg kan punktvis på dine spørsmål om å ta opp fag og det å få plass på sine studier.

1. De fleste er nok litt usikkre på om de kommer seg inn på studiene sine på denne tiden, og veldig spente. Vi har laget en skolepoengkalkulator som kan hjelpe deg med å regne ut hvor mange skolepoeng og konkuransepoeng du har.

2. Les mer om hvilke poenggrenser som var for de ulike skolene i fjor her: poenggrense/opptakskrav.

3. Det er flere som kan hjelpe deg med å ta opp fag fra VGS:

4. Jeg tror du kan velge selv hvilket år du ønsker å forbedre karakterer fra. Kanskje noen andre kan svare videre på dette forumet for å gi et bedre svar?

5. Les mer på sidene til Sonans for å se hvilke priser de har og hvilke muligheter de har for lån og stipend. Har du mer spørsmål er det bare å bruke kontaktskjema til sonans.

6. For å kontakte en skole er det bare å søke den opp på vår søk din utdanning funksjon. Når du finner skolen vil de alle ha kontaktinformasjon, de som er våre kunder har også et skjema du bare kan fylle ut så kontakter skolen deg med svar på dine spørsmål.

Håper dette var til hjelp

MVH

Studentum