Hei! Jeg skal begynne på videregående neste år, og har tenkt å gå et år TIP i Ørsta (der jeg bor), så videre til Maritimt i Herøy for å utdanne meg derfra. Foreldrene mine er skilt, og jeg har adresse hos pappa, som har høyest lønn, og får dermed intet barnebidrag. Jeg har tenkt å ha hybel i Herøy når jeg skal gå maritimt der, og siden det er over 40km fra der jeg bor til Herøy, har jeg rett på borteboerstipend. Men gjelder dette dersom jeg bor med pappa, som tjener mest, og som jeg har adresse med? Eller bør jeg da flytte til mamma, som tjener minst, og har krav på barnebidrag da? TAKK :)
Regler for borteboerstipend - Forum
Hei Marius,
Så vidt jeg kan forstå fra Lånekassens nettsider, blir ikke borteboerstipend behovsprøvd i det hele tatt. Hva dine foreldre eller forsørgere tjener, vil altså ikke ha noe å si for om du kan få bostipend fra Lånekassen.
Kravene for å kunne motta borteboerstipend er at du har ungdomsrett (rett til videregående opplæring), bor borte fra foreldrene dine og at du i tillegg oppfyller ett av disse kravene:
- Skolen ligger mer enn fire mil fra foreldrehjemmet
- Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag
- Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen
Dersom du ønsker å få vurdert om du i tillegg har rett på grunnstipend, vil Lånekassen derimot behovsprøve søknaden din. I ditt tilfelle (som borteboer), vil de se på inntekten og formuen til den forelderen du bodde hos sist. Hvis denne forelderen er gift, vil din steforelders inntekt og formue også bli vurdert.
Håper dette var oppklarende. Lykke til studiene og tilværelsen som borteboer! :)
Vennlig hilsen Studentum.