Medisinstudiet i utlandet - Forum

20.07.2021 08:35   David Edvardsen

Heisann, jeg er elev på VG2 i Norge og har lenge hatt drøm om å ta medisinstudiet for å så senere gå videre til ortopedi. Jeg har per dags dato karaktersnitt på 5,2 og skal til høsten gå siste året på videregående. Jeg går dessverre idrettsfag så har ikke denne såkalte MEROD-koden med biologi, kjemi og fysikk. Med tanke på matematikk har jeg tatt S1 (men ikke S2 eller R matte). Dersom jeg ikke tar fagene opp som privatist har jeg ikke fagene som skal til for å søke seg inn på medisinstudiet i Norge. I tillegg må jeg ha ytterligere høyere karaktersnitt for å komme inn på disse. Jeg har derimot stor interesse av å ta medisinstudiet i utlandet. Har pekt meg ut Italia, Spania, Tsjekkia, Nederland Belgia og Frankrike som kanskje de mest aktuelle (jeg er derimot åpen for hvilket land som helst, men disse landene ser mest interessant ut). Særlig Frankrike ettersom det er veldig rimelig med tanke på skolepenger samt at det ikke krever fordypning i de såkalte MEROD-fagene. Har forstått det slik at man i Frankrike kommer enkelt inn det første året, hvor man med resultatene fra det første året i Frankrike søker seg inn på selve medisinstudiet på år to. Da er det lurt å velge en bachelorgrad som en kan gjøre det bra i, hvor jeg da har en veldig interesse og relativt stor kunnskap når det kommer til blant annet anatomi, fysiologi, trening og helse. Jeg er derimot ikke like sterk i matte og enkelte realfag. Vet dere evt om de forskjellige fagene/temaene en kan velge det første året i Frankrike? Burde jeg velge Frankrike? Hva bør jeg spesielt forberede meg på nå i forkant opptak for å øke mine sjanser for å komme inn? Er det evt noen andre jeg også burde ta kontakt med? Jeg har forøvrig ingen ferdigheter når det kommer til det franske språket fra før av (noe som jo er en ulempe når studiet etter hva jeg har forstått foregår på fransk. Jeg er derimot toppmotivert for å lære meg nytt språk) burde jeg evt ta meg et friår hvor jeg forsøker å lære meg flytende fransk og/eller tar opp realfag?