Medisinstudiet i Tyskland - Forum

09.07.2013 20:47   iingeboorr
Hei! Jeg har en del spørsmål i forhold til å studere medisin i Tyskland. Jeg har i løpet av det siste året bestemt meg for å satse på medisin og drømmen er å arbeide i for eksempel "leger uten grenser" en dag. Har veldig lyst til å studere i utlandet og spesielt Tyskland, da kjæresten og mange av vennene mine er tyske.. Fra videregående har jeg et karaktersnitt på 5.0, altså 54 poeng med realfagspoengene. Jeg har alle realfagene utenom biologi 1 og 2 og har hatt fem år med tysk. Det første året etter videregående var jeg au-pair hos en familie i Paris og lærte meg fransk, jeg er glad i språk og vil veldig gjerne lære meg tysk ordentlig. Etter tiden i Frankrike viste jeg ikke hva jeg ville studere så jeg valgte å ta et årsstudium i Afrikastudier ved NTNU, hadde blant annet et fag kalt helse og sykdom. Jeg har også jobbet i en oppfølgingstjeneste i et år nå, hvor jeg jobber med psykisk syke brukere. Etter disse to årene har jeg nå endelig klart å bestemme meg for hva jeg vil satse på. Nå er planen å flytte til Tyskland og lære språket i løpet av et år og deretter søke studier. Det jeg lurer på er om det faktisk er en sjangs for at jeg kommer inn i Tyskland? Evt. Norge/Danmark? Spiller erfaring, motivasjon ol en betydelig rolle i opptaket i den 3. kvoten? Er det noe spesielt jeg kan gjøre i løpet av dette året for å øke sjangsene for å komme inn? Har allerede tenkt på å ta biologi som nettstudium om det er mulig. Har også hørt man kan ta en test som kartlegger dine egenskaper for studiet, er den kun for tyske studenter? Hvilket nivå må man oppnå på språktesten?(A1-C2) Jeg er veldig usikker på om det er et riktig valg å bruke et år på dette, så blir veldig glad for alle svar/råd! Ingeborg