Søk utdanning 👉

Hotell og reiseliv - Forum

10.07.2012 10:51   claudia thorn

Hei til dere,

Jeg er utdannet jurist (Tyskland, 1988) + MM kurset (Master of Management ved BI) i (Internasjonal) Markedsføring (1998). Har siden den tiden frem til nå jobbet i bokbransjen som markedskonsulent (import av int. litteratur til norske bibliotek). Nå er barna blitt voksne og jeg (51) vurderer på alvor å starte et lite hotell i enten Norge eller på Kreta sammen med en Nordmann. Ønsker derfor å informere meg dypere om eventuelle tilleggsutdanning/fagbrev... jeg burde ta - før dette "spranget til det ukjente" :))

Spørsmålene er: Blir noe av utdannelsen/jobberfaring min anerkjent ved at jeg eksplvis tar opp en Bachelor i Hotellnæringen? Anbefaler dere å gjennomføre en Bachelor i det hele tatt? Eller heller velge en fagutdannelse (eksvis Treider)? I såfall hvilke? Er det pålitelige kveldskurs som kan taes i enten Oslo, Bergen eller Trondheim? Får jeg stipend/lån fra lånekassen tross at jeg har fått det før (da jeg tok MM kurset)? Er Reiselivsstudier bare tilrettelagt norske forhold (eksvis bookingprogrammer) eller kan de brukes i en internasjonal kontekst?

Tusen takk på forhånd,
Med vennlig hilsen

RE: Hotell og reiseliv
10.07.2012 11:10   Studentum

Hei,

Vi syntes dette var en veldig stilig idè!

Ved å søke på hotell og reiseliv vil du kunne få en del mulig utdanninger. Jeg har begrenset søket til Norge, men om du ønsker å ta utdanningen i utlandet, kan du også søke på det.

Dersom området er helt ukjent vil jeg absolutt anbefalle å ta noe kurs eller utdanning for å bli kjent med regnskap og andre lover og regler (eksempel i forhold til servering av mat og alkohol).

En Bachelor har ofte noen frie emner og noen fag som er felles (eks exphil og exfac), muligens vil noen av de tidligere fagene du har kunne bli benyttet i en hotell bachelor. Dette er derimot noe du må spørre den enkelte institusjon om.