Få fagbrev med generell studiekometanse - Forum

27.01.2016 17:31   Nygaard

Hei. Jeg har fullført videregående på gymnas, og har generell studiekompetanse. Kom dessverre ikke noe lenger etter dette, og slet med å finne ut hva jeg ville bli. Jeg gikk derfor ut i jobb i anleggsbransjen, og har nå vært i full jobb hos et stort entrepenørfirma i 2,5 år. Har veldig lyst å bli ferdig med utdannelsen min, og tenker å ta fagskolen innenfor anleggsområdet. Hvordan kan jeg kjappest mulig komme meg inn på fagskolen? Vet at man kan gå opp som praksiskandidat etter 5 år, men får man ikke noe fratrekk for å ha fullført videregående med generell studiekompetanse? Har også hørt at enkelte kandidater har fått fraskrevet tid av arbeidsgiver, fordi de føler at praksiskandidaten er klar for å gå opp til fagprøve. Er det også mulig å ta programfagene i anleggsfaget, og få fratrekk på læretiden for den tiden jeg allerede har vært i full jobb? Finnes det flere muligheter for å komme seg fortest mulig inn på fagskolen? jeg sliter med å finne motivasjon til å måtte vente i 2,5 år før jeg kan få kommet meg på fagskolen. Mvh John-Erik Nygaard


RE: Få fagbrev med generell studiekometanse
23.02.2016 15:04   Lene

Hei John-Erik, En fagskoleutdanning bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse. Siden du har en relevant realkompentanse kan det kan være lurt å ta direkte kontakt med enkelte fagskoler slik at de kan hjelpe deg. Du finner en oversikt over fagskoler som tilbyr utdanning innenfor anlegg her: http://www.studentum.no/search/fagskoleutdanninger-bygg-anlegg-arkitekt/a23-c176 Lykke til!