Litt hjelp? - Forum

19.08.2012 17:04   TF

Jeg skal begynne første året på VGS, studiespes. Har bestemt meg for å bli veterinær og har lest om hva slags utdanning man må ha osv.. Problemet er at jeg ikke skjønner noen ting av det folk har skrevet... "For å bli veterinær må du ha gennerell studiekompetanse og 2MX/2MY/3MZ + 3KJ." Sånt skjønner jeg ingenting av, så lurer på om noen kan forklare litt bedre HVA slags fag man må ha for å bli veterinær! Av personlige grunner skal jeg ikke ta alle fagene på en gang. Tror jeg skal ta 3 fag i år, er ikke helt sikker ennå... Men det jeg lurer på er; MÅ man få karakter i feks. gym? Man trenger jo ikke gym for å bli veterinær.. Hva slags fag må man ha (gode) karakterer på for å bli veterinær? Og historie.. det trenger man vel egentlig ikke for å bli veterinær, er det sånn at man må ta slike fag for å fullføre vgs? Tenkte jeg skulle begynne med matte, norsk og engelsk i år og plukke andre fag neste år.. Vær så snill og skriv sånn at jeg skjønner det, ikke sånn: "2MX/2MY/3MZ + 3KJ".. Haha, høres jo helt dum ut, men jeg vil være 100% sikker på at jeg skjønner det!:-)


RE: Litt hjelp?
23.08.2012 09:26   Studentum

Hei

Det er veldig bra du allerede nå vet hva du vil bli, og planelgger hvordan du kan bli det.

Jeg fårstår veldig godt at det er vanskelig å forstå betegnelsene 2MX osv. Spesielt fordi du er på ditt første år på Videregående skole. Jeg er sikker på at du vil ha full forståelse for de betegnelsene veldig snart. De betegnelsene du refererer til er en måte å si at du trenger matte og kjemi. Tallene forklarer vanskelighetsgraden på fagene.

En grunn til at du er litt forvirret av betegnelsene "2MX/2MY/3MZ + 3KJ" er fordi dette er gamle betegnelser. I dag kjenner du det som "R1 eller S1+S2 og Kjemi 1 + 2".(Med andre ord er det matte og kjemi du trenger for å bli veterinær)

I tillegg trenger du generell studiekompetanse. Dette får du ved å fullføre VGS med studiespesialisering. Hvilke fag du velger er opp til deg (så lenge du velger matte og kjemi),  men mange fag er obligatorisk (for eksempel gym og historie).

Hvilke karakterer du trenger varierer fra år til år. I 2012 var kravene for Veterinær:

Færstegangsvitnemålskvote: 53,3

Ordinærkvote: 63,0

Les mer om skolepoeng, og hvordan du regner det ut.

Prøv også vår skolepoengkalkulator for å regne ut hvilke karakterer du trenger for å få over 53 skolepoeng.

(Enkelt sagt betyr dette at du trenger et karaktergjennomsnitt fra VGS på 5,4. Det er derimot noe som heter realfagspoeng og kjønnspoeng osv som kan gjøre det enklere å nå et så høyt snitt. Det kan du lese mer om i linken over.)


Finn utdanninger innen kategorien