Større klasser - Forum

11.11.2014 10:42   hie

Jeg skriver en innlevering om debatt. Jeg skal være FOR større klasser, men vet ikke helt hva jeg skal skrive... noen forslag?


RE: Større klasser
11.11.2014 13:08   Studentum

Hei,

Debatten om store vs. mindre klasser er velkjent i det pedagogiske fagmiljøet! Hvis vi forstår deg rett, skal du skrive et innlegg som støtter større klasser, og argumenter kan da være følgende:

Mange studier viser at sammenhengen mellom klassestørrelse og læringsutbytte er liten (f.eks. Hatties "Visible Learning"). Den viktigste faktoren i følge Hatties undersøkelse er lærer-elevrelasjonen og læringsstrategiene som brukes i undervisningen. Motargumentet her vil selfølgelig være at det blir mindre en-til-en-kontakt mellom lærer og elev i større klasser, og at det dermed er vanskeligere å  tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov, men her kan du argumentere med at læreren ikke nødvendigvis endrer sin læringsstrategi selv om elevgruppen blir mindre.

Større klasser er dessuten en måte å møte den fremtidige lærermangelen på, og mye tyder på at vi vil trenge alternativer til den tradisjonelle klasseromsundervisningen i fremtiden.

Vil presisere at dette kun er forslag til "for-argumenter" du kan bruke i debatten, det finnes mange motargumenter også! :)

Lykke til!