Vis studentum.no som: Mobil

Tobias, Sophie og Aleksander kapret drømmejobbene

Hva skjer når man setter en sportsfotograf og mediegrafiker, en backpacker og en profesjonell skater på samme gruppe?

Møt superstudentene som sammen knekte koden og sikret seg jobb i tre internasjonale toppselskaper. Her deler de sine beste tips og erfaringer!

Aleksander Neely (26), Sophie Johnsen (23) og Tobias Lien (25) hadde helt forskjellig bakgrunn da de startet på Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania, men fant sammen en metode å jobbe på som viste seg å være oppskriften på suksess.

Verdens største lekeplass

På klassetur til Dublin med skolen fikk Aleksander (26) sitt første møte med drømmejobben. Et besøk ved Googles hovedkvarter i Europa ga ham rett og slett hakeslepp.

47.000 kvadratmeter med små, rare sittegrupper, spillerom, kreative møterom, treningssenter, massasje-tilbud og basseng var bare noe av det som møtte studentene. For ikke å snakke om mer enn 40 mikrokjøkken plassert rundt i lokalene, proppfulle av mat og godteri – så du aldri skal gå på tomgang.

Alexander– Det ser ut som en kjempestor lekeplass, der du kan skille mellom å jobbe intenst eller utvikle ideer og bli kjent med andre. Du er omringet av unge mennesker, så det likner litt på en skole der man har det gøy.

Jeg opplevde med en gang at det er veldig godt miljø her, noe som ble bekreftet da jeg begynte, sier Aleksander på telefon fra Dublin.

Slik gikk han frem

Allerede før Aleksander var ferdig med bachelorgraden i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania hadde han sikret seg jobb i verdens største selskap. Nylig startet 26-åringen i jobben som Account Manager for Danmark i Googles Large Customer Sales Team.

For mange kan det høres ut som Aleksander har klart det umulige – å stikke seg ut blant flere millioner årlige søkere på verdensbasis. Så hvordan havnet han egentlig her?

Så fort Aleksander fant ut at dette var noe han ville jobbe med, satte han seg tre ambisiøse, men konkrete mål:

  1. Jeg skal få A på alle eksamener i digital markedsføring
  2. Jeg skal gjøre mer enn forventet
  3. Jeg skal få meg jobb innenfor digital markedsføring før jeg er ferdig med spesialiseringen

Aleksander beskriver seg selv som en positiv og strukturert fyr som liker å ta ansvar. Hvis han bestemmer seg for noe, gjennomfører han det. Samtidig er han opptatt av å være ydmyk og samarbeidsvillig.

– Er du ikke ydmyk, kommer du ingen vei i Google. Det er noen tilfeldigheter og mye dedikert arbeid som har fått meg hit.

Studieteknikken som funket

Gjennom valgfaget «digital markedsføring» fikk Aleksander god kontakt med foreleseren ved Høyskolen Kristiania, som nylig hadde begynt å jobbe i Google. Hun oppfordret han til å søke på en ledig stilling, og etter å ha sendt en søknad var han gjennom nåløyet til de innledende rundene med intervjuer.

Deretter ventet en lang prosess med til sammen fem intervjuer både over telefon og i Dublin, før han til slutt fikk tilbud om jobben.

– Noe av det jeg verdsetter høyest fra Høyskolen Kristiania er evnen jeg har fått til å lære. Jeg jobbet noen år i medieavdelingen i Lillestrøm Sportsklubb før jeg begynte på utdannelsen, og måtte komme meg inn i et nytt tankesett og rett og slett skjønne hvordan jeg lærer. I Google forandres ting hele tiden, og det er nesten som å gå på skolen igjen.

Mye av grunnen til at Aleksander har kommet dit han er i dag takker han studiekameratene fra Høyskolen Kristiania, Tobias og Sophie, for. Sammen med to andre dannet de en kollokviegruppe og jobbet strukturert sammen gjennom tre år.

– For meg har det vært veldig lærerikt å jobbe i grupper, og det er noe jeg har tatt med meg inn i jobben jeg har nå. Vi klarte å se ting fra ulike perspektiver hele tiden, men vi hadde samme mål – noe som var en drivkraft. Vi hadde også noen interne konkurranser som var med på at vi dro hverandre opp, og utfordret hverandre hele tiden.

aleksander tipsDette er den virkelige Sophie i foodora

Har du fått e-post fra Sofie i foodora? Bak den rosa signaturen sitter Sophie Johnsen (23), PR-ansvarlig og digital markedsfører i et av i et av Europas raskest voksende selskaper.

sophieTo dager før studiestart søkte hun seg inn på Bachelor i markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania, uten andre forutsetninger enn en fascinasjon for reklame. Tre år senere er hun med på å forme veien til de rosa syklistene som leverer mat til en stadig større del av Norges befolkning.

– Det var veldig inspirerende å gå på Høyskolen Kristiania, og det motiverte meg til å starte et enkeltmannsforetak i studietiden. Jeg jobbet med sosiale medier og markedsføring for småbedrifter ved siden av skolen.

Laget egen «bibel» til hvert fag

Sophie forteller at det var veldig lærerikt å sjonglere studiene ved Høyskolen Kristiania med en deltidsjobb.

– Det lærte meg å håndtere egne kunder, være selvstendig og pushet meg til å sette av tid til å lære ting på egenhånd. Det var veldig verdifullt når jeg skulle søke jobb i foodora, sier hun.

Ifølge 23-åringen fra Oslo skal samarbeidet med Aleksander og Tobias også ha mye av fortjenesten for at hun er der hun er i dag, og hun beskriver dem som et drømmelag.

– Kollokviegruppen fungerte utrolig bra. Vi gjorde alle studierelaterte oppgaver sammen, leste sammen til eksamen, samarbeidet om å lage en «bibel» med notater i hvert fag og lagde spill der vi testet hverandre i begreper og teorier.

Jeg hadde ikke klart å prestere så godt på skolen på egenhånd, og den gruppen var noe av det viktigste med studietiden – både sosialt og akademisk.

sophie tips

Fra skate-proff til markedsfører

Som 13-åring reiste Tobias Lien (25) rundt i Europa med skateboardet sitt, og promoterte ulike sponsorer. Gjennom skatingen fikk han god innsikt i markedsføringsfaget, som merkevareambassadør for DC Shoes Norway, og han begynte tidlig å legge merke til forskjellen på god og dårlig branding.

tobias Interessen utviklet seg, og allerede før han hadde startet på utdannelsen ved Høyskolen Kristiania fikk han jobb som markedssjef for sponsoren sin. Senere fikk han jobb i et kommunikasjonsbyrå, som han beholdt gjennom studietiden.

– Jeg jobbet 60 prosent ved siden av skolen. Det fungerte veldig bra, og jeg fikk verdifull erfaring som er mye av grunnen til at jeg fikk jobben jeg har i dag. Det var også mye lettere å knagge teorien jeg lærte på skolen når jeg kunne bruke den i praksis.

Lærte å lære

Allerede samme dag som han leverte bacheloren sin fikk Tobias Lien tilbud om å jobbe som prosjektleder i den svenske varehusgiganten IKEA.

– Erfaring veier tungt, men det er vanskelig å komme seg inn på arbeidsmarkedet uten en utdannelse.

Noe av det viktigste Tobias har tatt med seg fra Høyskolen Kristiania er måten å tilegne seg ny kunnskap på.

– Jeg lærte å lære, holde på med ting over tid, løse problemstillinger på en gitt måte, bli disiplinert, samarbeide med andre og forholde meg til deadline. Den prosessen endres ikke, uavhengig om du er student eller jobber, sier han, og legger til:

– Og jeg hadde ikke fått til halvparten hvis ikke det hadde vært for kollokviegruppen. Det var alltid noen som var gode på ting jeg ikke kunne så mye om, og omvendt.

tobias tips




Les mer om Markedsføring og merkevareledelse

Bestill mer informasjon


Legg igjen en interessemelding hvis du vil vite mer om Høyskolen Kristiania .

Fyll inn din kontaktinformasjon

Send interessemeldingen

Få mer informasjon fra skolen

Meld deg på vårt nyhetsbrev

*